Komplet flycertifikat til 47.000!

Det er ikke bare en smart overskrift. Kr. 47.000 er den nye totalpris hos Herning Motorflyveklub for et komplet LAPL flycertifikat.

Teorien er den samme som PPL, så eleverne har god tid til at vælge hvilket certifikat man ønsker – det er først når du skal til at skole praktisk, at der er forskel.

2013_bliv-pilot-web

Det nye certifikat kræver væsentligt færre flyvetimer samt mere en lempelig lægegodkendelse. Det gør det langt billigere selvom det nye certifikat faktisk giver mulighed for stort set det samme som det nuværende PPL. Man må nemlig fortsat flyve i udlandet, medføre passagerer osv.

Den væsentligste forskel er, at totalvægten på flyet nedsættes til 2.000 kg, og at certifikatet ikke kan bruges kommercielt. De fleste fly i PPL klassen vejer til sammenligning mellem 975-1.500 kg, så 2.000 er alt rigeligt.

ppl-holdfoto-ext

Det nye certifikat vil således passe til 90 % af alle de elever, der hvert år melder sig til Herning Motorflyveklub – altså dem, der ikke skal leve af at flyve kommercielt men blot bruge det privat.  Klubben kan naturligvis fortsat uddanne til PPL, hvis man ønsker det.

I Herning Motorflyveklub er prisen på certifikatet er en totalpris, hvor alle udgifter er indregnet.

I disse tider er det moderne at skilte med chok-priser der er lavere endnu, men vi synes det er mere relevant at fortælle hvad hele certifikatet koster.

Hos os koster et komplet flycertifikat inkl. teori, prøver, instruktør, flyvetimer, praktisk flyveprøve, udstedelse af certifikat samt radiobevis ca. DKK 47.000. Det er vi meget stolte af!

Hvis du har lyst til at lære at flyve, så sig til – du skal være velkommen i Herning Motorflyveklub.

14 thoughts on “Komplet flycertifikat til 47.000!

  1. Vi er flere elever på flyveskolen, der er i tvivl om hvilket certifikat vi skal stile efter. Det nye certifikat til “47.000 kr.” er meget tillokkende; men hvornår kan vi begynde skolingen, og hvad er der taget fra PPL skolingen? Der er jo 15 timers skoling mindre end til PPL certifikatet. Vi vil meget gerne have en briefing omkring dette.

  2. Kære Gert.
    De nye regler er kun lige trådt i kraft, og vi er endnu ikke briefet af DMU. Der er en briefing på vej, og så snart vi har fået aftalerne på plads inviterer Herning Motorflyveklub til et arrangement hvor vi snakker det nye certifikat igennem.

  3. Hej i Herning,

    Jeg har også med interesse studeret ‘ugens tilbud’ som jo i sandhed er godt nyt til flyvningen venner i DK – men kan I nu også regne ?

    Jeg tror der har indsneget sig en regnefejl i posten “PRAKTISK SKOLEFLYVNING(SEPL) ” som jeg lægger sammen til 43,390 og ikke 37,390 – så er totalen vel 53 og ikke 47

    Eller er der noget jeg har misforstået? og her vil jeg vil for engangs skyld gerne tages i en fejl :-)

    Mvh
    Henrik

  4. Hej Henrik.

    Ja – er svaret på dit spørgsmål…

    Som du kan se i den økonomiske udregning, så er timekravet baseret på blocktimer, som er den betegnelse man giver perioden fra man starter flyet foran hangaren, til man slukker motoren igen efter endt flyvning. En blocktime er således ikke det samme som en tacho/airborne time, hvorved der fremkommer en lille fordel i elevens favør.

    Du skal være meget velkommen på næste teorihold, som starter til oktober.

    Vi håber på at se dig i Herning

    Jens

  5. Hej Jens,

    Tak og tja… – jeg er helt med på forskellen mellem ur og blok.

    Det jeg ikke forstod er regnestykket på siden “http://www.herningmotorflyveklub.dk/flyveskolen-okonomi/” hvor der listes nogle priser op for enkelt poster under “PRAKTISK SKOLEFLYVNING(SEPL)” der listes (18,000 + 23,880 + 300 +1,210) som altså summeret giver godt 6,000 mere end de påståede 37 KKR til denne post – tag et kig på siden, så vil du se hvad jeg mener

    Og tak for invitationen – det overvejes

  6. OK, så er jeg med. Det er bare en tastefejl under prisen på instruktøren. Denne koster 400 i timen, hvilket med 30 timer ender i 12.000 og ikke 18.000 som der stod. Så den totale pris holder naturligvis stadig.

  7. hej.
    man skal så oven i prisen lægge 15 timer på.
    efter dem må man så have pasagerer med.
    ove guldbeerg

  8. Det Ove mener er, at når man har fået sit certifikat, skal man lige logge 15 timer inden man må flyve med passagerer

  9. Hej Herning flyveklub!
    Jeg har lige et par spørgsmål som rookie i dette fag.
    Jeg ville meget gerne ned og arbejde i australien her til januar-marts, forhåbentlig som pilot på guide ture.
    Hvad vil certifikatet koste hvis jeg skal have lov til at tage passagere med?
    Kan jeg bruge det i udlandet?
    Følger det de krav der nu skal være til sådan et kort til brug i europa og resten af verdenen?

    På forhånd tak.

  10. @scott leerhøy
    Hej Scott, nu skriver du ikke hvilket årstal du skal afsted til australien :-)
    Vores teori kurser tager ca. 5 måneder med 2 x 3 timer pr. uge (starter oktober)
    Herefter et radiokursus, efterfulgt af praktisk skoleflyvning. Forløbet må du forvente tager mindst 1 år at komme igennem, afhængig af den tid du selv kan afsætte til det. Med et ICAO JAR PPL Certifikat må du i princippet flyve i hele verden. Certifikatet giver dog ikke ret til at modtage betaling for flyvningen. Forskellen på PPL og LAPL er at LAPL er 15 timer mindre skoleflyvning, med efter LAPL skal du have 15 solotimer inden du må medbringe passagerer. Hvad sparer man så? Ingenting i min verden..!
    Bemærk lige ang. priser, at det er baseret på absolut mindst-muligt timeforbrug, hvilket i praktisk er umuligt, med mindre du er unik og gør alting perfekt første gang. Uanset hvad, så er Herning Motorflyveklub´s formål at få nye flyveinteresserede medlemmer i klubben, give dem læring og erfaring, og håbe på disse en dag, vil blive i klubben og give deres læring og erfaring videre til nye medlemmer, således vi kan opretholde flyvning billigst muligt for alle. Win – Win.
    /Carsten

  11. Hej
    Jeg er begyndt at spare sammen til en PPL License, men da jeg ikke kan se min økonomiske situation være i tip top, før kurserne starter i Oktober? er det så muligt at tage teorien først, også tage de praktiske flyvetimer efterhånden falder på plads? :)

  12. Hej Frederik.

    Det kan du tro. Vi er jo en klub, så du betaler ikke forud for flyvetimerne, så der er det dig og din instruktør der sætter hastigheden – med hensyntagen til ledighed på skoleflyveren samt vejret.

    De bedste hilsner,

    Jens

  13. Hej Frederik. Holdene plejer at starte i starten af oktober, men jeg synes du skal ringe direkte til Ejgil Bohn Christensen, der er vores ansvarshavende for flyveskolen. Hans nummer står her på siden. Velkommen til :-)

Skriv et svar