Klubtur til Peenemünde

Klubtur til Peenemünde den 17/6-2017

Turen foregik i en Feata FS25 og en Mofa. Vi var 3 fra Herning Motorflyveklub, Claus Ritter, Mariusz Przysliwski og Gert kristensen, og John fra Vejle Svæveflyveklub. Da flyene var hjemmehørende i Hammer startede vi ud derfra kl. 08.30. Mariusz’s Faeta FS25 er en ultralight med glascockpit, en fin lille flyver, og Mofa’en er Vejle Svæveflyveklub’s klubflyver, og er en halehjulsflyver. 1. ben på vores tur gik til Maribo EKMB, efter  53 min i luften med 20 kts i ryggen, blev formiddagskaffen indtaget i Maribo Motorflyveklub’s lokaler sammen med 3 fra Maribo Motorflyveklub.DSCN7883 Snakken gik lystigt, og efter tankningen gik det videre mod Peenemünde. Ned over Falster og ud over vandet i FL55 mod Rügen, og derfra videre mod Peenemünde, en fin lille plads med asfaltbane. Ind i

DSCN7886 DSCN7887

trafikrunden syd for pladsen og ned på bane 31, efter 52 min i luften. Det blæste en del men Mariusz lavede en fin landing. Et

DSCN7888 DSCN7889

kvarter efter kom Mofaen, og vi tøjrede flyene forsvarligt.

Efter en snak med “the man in charge” skulle vi på sightseeing i området. vi fandt stoppestedet for rundvisningen i Hitlers raket-afprøvningsanlæg. kl. 13 blev vi afhentet af en minibus som kørte os til indgangen til afprøvningsanlæget. Her blev vi læsset om til en veteranbus fra DDR som bragte os rundt i den store skov hvor anlæget var godt gemt.DSCN7890 Der var ikke meget tilbage af det store anlæg, men Guiden fortalte os ihærdigt om det hele. Englænderne havde jo bombet det eftertrykkelig, så fantasien skulle bruges for at forestille sig hvordan det havde set ud.

Efter 1½ times rundvisning blev vi kørt ned til havnen, hvor vi fandt et godt sted at få lidt vædske og føde. vi gik herefter op til museet, hvor vi skiltes, da Claus ikke mente de kunne nå et besøg inden hjemturen, så Claus og John gik mod lufthavnen; mens Mariusz og jeg gik på museum, hvor de havde en særudstilling om Rumfart. Det var jo her i Peenemünde kimen blev lagt til rumfarten af “Werner von Braun”. Han konstruerede jo Tyskernes V1 og V2 raketter. V1 var en raket med pulserende Jetmotor, hvorimod V2 var en rigtig raket med raketmotor. De nåede kun at affyre 3 stk V2 raketter inden krigen sluttede, tak for det; men det var begyndelsen på nutidens raketter.

DSCN7895 DSCN7896 DSCN7893 - Copy

 

Efter besøget på museet, gik vi også mod lufthavnen, fik betalt landingsafgift og sendt flyveplan og så begyndte hjemturen mod Maribo. Der var en del modvind så turen tog 1 time og 8 min. Vi fløj samme vej hjemover, da vi kunne tanke alm benzin i Maribo. Her var Mofaen ved at gøre klar til det sidste ben hjem, da vi landede.

Mariusz og Gert anflyvning af maribo

Vi tankede 8 liter brændstof og lettede kort efter. ja brændstof forbruget er jo noget mindre, end når man flyver Cessna. Op over langeland og Fyn i FL 45, og ind under Billunds TMA tilbage til Hammer, hvor vi landede kl 20.45 efter 1 time og 11 min i luften. lidt senere landede Mofaen også.

DSCN7892

En helt igennem god klubtur. Tak til dem der var med og specielt Claus Ritter, der tilrettelagde turen. Det gør vi igen en anden gang. Måske til Airbus fabrikken i Hamborg, hvis der er stemning for det.

På deltagernes vejne

Gert Kristensen

Skriv et svar