Menu Luk

Klubtur til Aeroseum i Göteborg

I det dejlige pinsevejr tog en gruppe flyve-entusiaster afsted til Sverige for at se nærmere på det spændende flymuseum “Aeroseum”, der ligger på Göteborg City Airport ESGP.

Der deltog tre fly i turen og i alt 5 mand. Fra Varde kom Jan Albert Haveman og Hidde Oenema i Jan Alberts Cessna 182 RG OY-GHC, fra Ringsted kom Adam Helms i hans Mooney fra 1959 OY-ADR og sidst men ikke mindst kom Webmasteren og Henrik Christiansen i webmasteres blå Piper 28 OY-BBA.

aeroseum2012-1OY-BBA startede fra Tåsinge men samlede Henrik op i Herning, så det var et meget kort visit. Turen gik herefter ud over Læsø i FL55. Det var aftalt at “mødes” i luften på air-to-air frekvensen, og det gik rigtig fint for OY-GHC og OY-BBA, men der var lidt for langt over til OY-ADR.

aeroseum2012-2Efter Læsø var passeret blev vi af Copenhagen Information skiftet over til Göteborg Control, som bad os flyve ind mod VFR repportpunkt “Räven” og descende til 1.500 fod. Det var lidt heldigt at de fleste have en nyere GPS, for VFR punkterne er ikke markeret på kortet. Efter Räven fik besked på at skifte til Göteborg Tower og hurtigt derefter fik vi vi “O-BA, cleared for landing on runway 19”. Vel nede på banen spurgte den rare controller om vi skulle besøge museet, for så måtte vi gerne parkere på den anden side af banen helt ovre ved Aeroseum. Det viste sig at være Jan Albert, der havde talt med controlleren og fået lov, og controlleren kunne sikkert gætte at den danske invasion nok havde samme mål.

Inden guided rundvisning indtog vi forsinket morgenmad medbragt hjemmefra, og herefter gik vi ned i bunkeren hvor en ældre herre viste rundt med stor indsigt og interesse. aeroseum2012-4Der var meget at se, og vi kan helt klart anbefale museet.

Efter nogle timer kom vi de 30 meter op til overfladen igen, og så var det tid til den medbragte frokost i solen. Det var skønt, og med fyldt “tank” startede vi flyene op igen for at taxi oer og betale på den anden side af banen, hvor havekontoret lå. Til at starte med gik det rigtig fint og tower controlleren gav os tilladelse til at taxi over som en gruppe, men herefter gik det lidt ned af bakke. Vi blev bedt om at kontakte Göteborg Operations, og de var ikke i godt humør over de tre danske søndagsflyvere, for der ankom i samme øjeblik en Ryanairmaskine, der skulle hurtigt videre.Vi kunne nu ikke rigtig have gjort noget anderledes, og da de indså at vi bare skulle betale og derefter hurtigt videre, så gik det hele alligevel. Det er dog værd at bemærke, at GA græsparkeringen er ret blød og har dybe kanter mellem asfalt og græs, så hvis man kommer en anden gang kan det måske svare sig at forsøge at undgå at skulle derud.

Efter take-off gik det hjemad i FL45 ad samme track, og der blev mulighed for at flyve ind i mellem nogle fritliggende skyer. Meget flot tur.

Den gamle blå Piper var hjemme på Tåsinge ca. kl. 21:15 og 182’eren var fløjet til Brande International for en kop aftenkaffe.

Tak for en rigtig god tur!